Nov 6, 2013

Jom kukus nasi

at 7:57 AM
Haa.. Nak dijadikan cerita, periuk nasi yang aku biasa dok guna tu macam da nak start rosak. Bila masak nasi, nasi tu jadi macam berbutir-butir tak masak. Maknanya dia keras macam beras. Wat rugi beras je kan.

So, aku pun blaja la kukus nasi. Wah, senang rupanya. Sampai sekarang ni la aku hari-hari kukus nasi. Suamiku pun suka!!! Cewah...itu yang penting sebenarnya.. suami suka..tettttt....



Ni periuk nasi yang aku guna untuk kukus nasi.

Mula-mula, masukkan air, bia sampai mendidih ala-ala dah keluar stim gitu...

Then letakkan platform kukus tu

Beras yang dah ditapis, masukkan air ikut sukatan macam biasa. Tapi bila diperhatikan (macam saintis pulak), letak air walau kurang dan banyak, nasi akan masak cantik je (macam cantik je..macam cantik je...memang cantik je...memang cantik je...)

Aku letak macam ni...sangkut je...huhu...

Agak-agak nasi nak start kering, gaul-gaulkan sikit nasinya...akan terlihatlah nasi semakin mengembang, dan masih berair sikit-sikit...

Haaa...ni nasi yang dah masak. Elok je berderai nasi-nasi itu... Tak melekat-melekit macam nasi yang dimasak guna periuk nasi macam biasa.



P/s: agak-agak, ada tak yang cakap macam ni... "Masak nasi pun nak cerita kat blog...ntah ape-ape ntah ek"
hhehehehhe...suka hati aku le, blog aku weh..
peace!!

0 comments:

 

EPISOD PENSIL
Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei