Oct 14, 2010

Bertunang - Majlis Grand gile!! Perlu ke?

at 11:05 PM
Hye Semua~~

hishhhh.....melalui saluran facebook, banyak la aku terlihat (bukan sengaja nak tengok) album-album gambo orang kahwin la, merisik la, berTUNANG la....hishhh....kalau kahwin tu wat majlis GRAND tak kisah la, sbb mmg really big event..TAPI, ramai gak aku tgk minah2 skarang ni kalau bertunang, mmg grand abis....kalau skali tengok, tak tanye ape, mmg ingat majlis kahwin beb...hishhh....tak sanggup aku....ahhaa...ni statement orang tak de duit berlebih-lebihan untuk menggrandkan majlis tunang...huhu...

kalau dah mampu, duit melimpah-limpah, suka ati la nak wat majlis besar mane pun kan....
TAPI, tak sanggup aku....
...kalau untuk tunang, bagi aku la kan, lagi elok kalau majlis simple2 jek....kalau kahwin tu lain cerita la....bukannya jeles, tapi rase macam...erm...membazir nyeee....nak kahwin nnt lagi banyak pakai duit woooooo.....tapi mmg jauh beza dari dulu...ADAT semakin hilang.....ye la, mmg la ada yang cakap, alaa...its just ADAT, nothing to do with it.....BUT.....adat kan ada kaitan dengan sejarah...kalau semua adat kita da hilang, siapakah kita???

 (ewah...ewah..pandainye cakap...subject sejarah pun selalu dapat C)

tetiba aku teringat adat makan gula...gulp.....

pas2 adat kak weeda, bagi sebotol air gula dibalas kepada pihak lelaki

adat fad, gula, garam, rempah ratus sebagai hantaran

kita kaya dengan adat rupanya....   :)

(dah lari topik)   ;p

tu je post kali ni...

ape-ape pun, aku nak ucapkan SELAMAT BERTUNANG dan SELAMAT PENGANTIN BARU kepada sape-sape yang berkenaan....huhu....



harap dalam masa membuat persediaan untuk majlis aku nnt, aku beringat tentang kemampuan sendiri....
dengan itu, sape nak sponsor ape-ape untuk majlis aku nnt, sila PM aku...ahahaha...
(mane la tau ade orang baik hati nak sponsor riben ke, glue gun ke, ape-ape ke..ekekke)

5 comments:

Lia Akma on October 15, 2010 at 12:08 AM said...

zeze, org setuju..xyah membazir utk bertunang..bertunang just utk tanda kte dh dibooking..lebih afdal wt sederhana,,yg penting ia nya sweet..lain la kawin..kte meraikan org yg dtg..better simpan duit utk kawin..sbb byk sgt duit nk guna..hehe..

Anonymous said...

Dalam Islam......Pertunangan tu harus dirahsiakan dan perkahwinan tu wajib di war-warkan....kenapa? sebab kalau bertunang pun da riuh heboh sana sini kalau xjadi kan memberi aib pada pihak ke 2-2 pihak (kita hanya merancang, Allah yang tentukan)..Dan perkahwinan pula wajib di war-warkan sebab untuk mengelakkan fitnah bila pasangan itu dilihat berdua-dua...~

amie on October 15, 2010 at 2:28 PM said...

suke ini.. :)

Zura Tahir on October 15, 2010 at 3:02 PM said...

seeloknye ikut kemampuan diri.. :)

fz@ on October 18, 2010 at 8:28 PM said...

buat simple2 je..nnt dh xleh beza kawen ke tunang..hihi..

 

EPISOD PENSIL
Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei